W listopadzie 2014r. klasa II „D” w  zawodzie: technik hotelarstwa, odbywała miesięczną praktykę  zawodową w hotelach na terenie Rzeszowa i okolic: 4* Hotel Grand i  4* Hotel Rzeszów w Rzeszowie, oraz 3*  Hotel „Nowy Dwór” w  Zaczerniu, 3* Hotel  „Trzy Korony” w Rudnej Małej, a także 3* Hotel „Dworek” w Kolbuszowej.

Podczas praktyk uczniowie mieli możliwość poznania od strony praktycznej, jak wygląda praca w poszczególnych działach hotelu, z jakimi gośćmi mogą się spotkać oraz w jaki sposób postępować.  Praktyki, to doskonała weryfikacja wiedzy zdobytej  w szkole z możliwością zastosowania jej w praktyce podczas pracy. Poznanie różnych działów takich jak: recepcja, służba pięter, restauracja i marketing, pozwoliło na ocenę tego, co jest trudne, co się podoba i w czym dany uczeń czuje się najlepiej. Praktyki są też doskonałą okazją do wykazania się swoją wiedzą, kulturą osobistą, dyscypliną i pracowitością, aby zostać zauważonym przez kierownictwo hotelu, o czym nasza młodzież mogła się przekonać.

Zetknięcie się w praktyce z językami obcymi, było chyba czymś najważniejszym, bo nie wszyscy zdawali sobie sprawę z wagi tego, jak ważna jest znajomość języków obcych na każdym stanowisku pracy. W hotelarstwie bardzo ważna jest znajomość języków obcych, a w szczególności języka angielskiego, ponieważ bez tej umiejętności  nie ma szans na pracę w hotelu. Podczas praktyk niejednokrotnie  uczniowie mieli taką sytuację, że gość na restauracji czy hoouskippingu  o coś zapytał po angielsku i trzeba było sobie poradzić bo niezręcznie było odpowiedzieć, że się nie rozumie.  Uważam, że nasi uczniowie całkiem dobrze sobie poradzili,  czego dowodem są oceny jakie otrzymali od pracodawców za praktykę zawodową. Zdecydowana większość z nich wróciła z ocenami celującymi, a tylko nieliczni z ocenami bardzo dobrymi. Opinie i referencje napisane przez Dyrekcję  Hoteli,  przedstawiają naszych uczniów w bardzo dobrym świetle: jako dobrze przygotowanych, sumiennych , zdyscyplinowanych, kulturalnych,  a przede wszystkim pracowitych. Cóż może być bardziej budującego dla młodego człowieka niż pochwała od Dyrektora Hotelu za wykonywaną pracę, a nawet propozycje pracy. Również słowa uznania zostały skierowane do Szkoły i Nauczycieli za dobre przygotowanie młodzieży, a także zapewnienie, że chętnie przyjmą kolejnych uczniów na praktyki. Myślę, że my nauczyciele hotelarstwa, możemy być dumni z naszych uczniów, że poradzili sobie znakomicie, a nasi uczniowie nie mogą zapominać, że hotelarstwo to nie tylko praktyka, w której się sprawdzili,  ale jeszcze egzaminy zawodowe, które muszą zdać, aby uzyskać dyplom hotelarza. Trzeba zatem poważnie przyłożyć się do nauki, bo przecież jest jeszcze sporo materiału do przyswojenia, aby pozytywnie zdać egzamin.

Po zakończonej praktyce, został przeprowadzony w szkole egzamin i ustalona została ocena końcowa, na którą złożyły się: ocena za dzienniczek, ocena z hotelu oraz ocena za odpowiedź ustną. Życzę powodzenia w dalszym zdobywaniu wiedzy.

Opracowała: Anna Piątek